Autor článku
Martin Prokop
Plně automatické přidělování práce na mobilní terminál napříč frontami pomocí mib:EWM logiky.
Prvním a v podstatě naprosto zásadním prvkem našeho seriálu o add-onech pro SAP EWM je plně automatické přidělování práce na mobilní terminál napříč frontami pomocí mib:EWM logiky. Naprosto zásadní je proto, že se týká všech skladových procesů. Významně snižuje potřebu rozhodování jednotlivého skladníka a tím brání vzniku chyb z těchto rozhodnutí plynoucích. Je tedy výrazným nástrojem pro optimalizaci chodu skladu.
Toto řešení jsme vyvinuli již v roce 2009, tehdy ještě jako optimalizační algoritmus v rámci naší nadstavby nad LE-WM, nazvané mib:WMS. Od roku 2019 ho nabízíme i v prostředí EWM a pomáhá nám řešit složité situace ve velkých skladech. Celkem ho úspěšně používá již cca 25 skladů po celé Evropě.
Skladník by měl optimálně pracovat pouze s mobilním terminálem – čtečkou. Na čtečku by se měl přihlásit a upřesnit, s jakou manipulační technikou pracuje. Dále už by měl dostávat plně automaticky postupně přidělenou vhodnou práci – skladové zakázky. Je potřeba dynamicky zohlednit všechna relevantní kritéria a přidělit skladníkovi ke zpracování právě optimální skladovou zakázku.
Standard EWM nabízí prioritizaci pouze v rámci jedné zvolené fronty a to v podstatě podle plánovaného termínu dokončení skladové zakázky. Skladník si tedy musí zvolit určitu frontu ručně a zakázky zpracovává v neměnném pořadí.
Standard také nabízí možnost přepínání mezi frontami poněkud omezenou logikou tzv. interleaving, kdy k přepínání na jinou frontu dochází v pevně stanoveném pořadí front (např. Picking – Uskladnění – Picking – Uskladnění). To ale v praxi téměř nelze použít.
Ano, zpracováním postupně všech zakázek ve frontě se k cíli dojde také, když půjde vše podle plánu. Je ale možné že:
Věříme, že pouze systémový algoritmus dokáže najít optimální pořadí zpracování zakázek tak, aby byly správně využity všechny zdroje, zachyceny všechny vzniklé výjimky a práce dokončena včas v požadovaných termínech.
Proto se v našem řešení snažíme:
Každému kritériu můžeme určit v rámci fronty jinou váhu. Jsou fronty (např. picking), u kterých je tím hlavním kritériem deadline. U jiných front (např. uskladnění a replenishment) se zase naopak snažíme minimalizovat zbytečné přejezdy.
K prioritizaci dochází před každým přidělením další zakázky pracovníkovi, tedy neustále, dynamicky. Dokážeme tak nejpružněji reagovat na skutečné trvání určité práce oproti plánu, výjimky ve zpracování, změny priorit, skutečnou polohu skladníka ve skladu.
Za tímto účelem jsme také optimalizovali standardní výpočet vzdáleností (EWM TDC Travel Distance Calculation), který se musí provádět pro velké množství zakázek najednou. Ale popis této úpravy vydá na samostatný článek, někdy v budoucnosti.
Máte zájem o konzultaci k tomuto řešení? Ozvěte se nám.
Martin Prokop
Napište nám, s čím bychom vám mohli pomoci a kdy by se vám hodilo dané téma probrat. Rádi se vám ozveme zpět.